Christien is receptioniste bij Amfors

Amfors is een mensontwikkelbedrijf. Dat betekent dat wij werk bieden aan ruim 900 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij ontwikkelen elke medewerker in en naar het werk dat het beste bij hem of haar past. Deze keer spreken we Christien en haar leidinggevende Heidrunn. Christien vindt het belangrijk om iets te kunnen betekenen voor haar medemens. Dit kan zij goed kwijt in haar werk als receptioniste op het hoofdkantoor.

Dat Christien graag zorgt dat alles goed verloopt, is geen geheim bij Amfors. Deze servicegerichtheid is ook een onmisbare instelling die je nodig hebt voor deze afwisselende functie. Christien: “Ik wil graag helpen en je krijgt te maken met heel verschillende mensen. Dan zorg ik dat deze mensen met elkaar in contact komen en dat zij antwoord krijgen op hun vraag. Omdat ik als receptioniste het eerste aanspreekpunt ben, vertellen mensen mij ook veel. Ik probeer me altijd goed in te leven in de persoon. Dat is leuk en soms ook moeilijk. Er zijn mensen die een vraag hebben waar ik geen antwoord op kan geven. Dan haal ik er hulp bij.” Haar leidinggevende Heidrunn knikt en zegt: “Dan kijken we samen even verder. Ik vind het heel knap dat zij ook goed om kan gaan met situaties waarin mensen hun vraag niet zo netjes stellen.” Christien staat duidelijk ‘haar mannetje’ maar treedt nooit op de voorgrond: “Nee, nee, ik blijf liever op de achtergrond.”

Ontwikkeling en vaardigheden

Om zich verder te ontwikkelen deed Christien opleidingen, zoals een cursus ‘Omgaan met agressie’, waar ze blij mee is maar waarbij ze toch wat feedback miste. Ze wilde zich graag verder verdiepen in het onderwerp en er nog over napraten. Onlangs heeft zij certificaten behaald bij Amfors voor Word en Outlook. Ze geeft aan het handig te vinden dat zij de kennis direct kan toepassen in de praktijk. “Zo word ik beter in mijn werk en kan ik collega’s steeds meer ondersteunen. Ik vind het leuk om te leren.” Heidrunn: “Christien blinkt in zoveel dingen uit. Ze denkt mee, is oplossingsgericht, klantgericht, servicegericht. Laatst had ik pech met de auto en ik belde dat ik later kwam. Ze herinnerde me aan de afspraak in mijn agenda van 9.00 uur. Christien houdt het allemaal in de gaten. Ze stelt ook goed prioriteiten.” Christien: “Dan weet ik wanneer ik iets direct moet regelen. Als er belangrijk poststuk binnenkomt bijvoorbeeld, breng ik het meteen naar die persoon. Ik weet ook wanneer ik dingen niet zelf moet doen.” Heidrunn: “Ze is servicegericht en stelt gelukkig ook duidelijk haar grenzen.”

Facilitaire zaken

Behalve het werk achter de receptie, leert Christien ook veel op Facilitair gebied. Heidrunn is namelijk Facilitair Manager bij Amfors. Lydia is coördinator van de receptie en neemt ook veel leidinggevende taken op zich. Facilitaire zaken nemen veel tijd in beslag: de verantwoordelijkheid van de beveiliging tot catering, CO2-prestatieladder, onderhoud en storingen. Teveel om op te noemen. Daarom werken Christien en Heidrunn hier ook veel in samen. Christien: “Ik leer veel van Heidrunn. We kijken samen hoe we dingen kunnen oplossen en hoe je ermee kunt omgaan.”

Werken bij Amfors

Als laatste vragen we Christien wat zij van haar werkgever vindt. Ze geeft aan dat het werk goed bevalt. “Amfors staat open voor jou en je ontwikkeling”, aldus Christien. Hiermee sluiten we ons gesprek af en we bedanken Christien en Heidrunn voor hun medewerking aan dit artikel.