Leren bij Amfors

Bij Amfors blijven medewerkers in ontwikkeling. Er worden diverse opleidingen aangeboden. Wat heeft leren te maken met plezier in je werk? En hoe leer je het beste? We vroegen het aan Opleidingscoördinator Jeanne Buwalda.

Jeanne is verantwoordelijk voor het opleidingsaanbod bij Amfors. De taken die bij deze functie horen zijn breed: van inkoop, overleg met medewerkers, de organisatie, opleiders, tot het geven van studieadvies. Met haar verleden als consulent/trajectbegeleider merkte ze dat als mensen bepaalde vaardigheden niet hebben, dat ze dit niet als vanzelfsprekend leren bij een nieuwe werkgever.

Jeanne: “Er zijn zoveel dingen die mensen kunnen leren en waar je niet zo snel aan denkt. Bijvoorbeeld mensen die geen Nederlands kunnen schrijven maar ook dat ze niet weten wat er op het werk van ze wordt verwacht. Hoe ga je bijvoorbeeld om met collega’s, leidinggevenden en hoe zorg je dat je het leuk hebt op je werk? Niet iedereen heeft dit geleerd en dan sluit de baan alleen uiteindelijk niet genoeg aan. Door het werken met mensen vanuit de re-integratie, zag ik het belang dat heel veel mensen vaardigheden echt moeten leren. Werkervaring opdoen is het allerbelangrijkste. Als je daarnaast nog bepaalde vaardigheden leert, in een groep of van een docent of individueel, dan maakt dit het heel voordelig om verder te komen. Dit idee sprak mij erg aan. Er kwam een baan in opleidingen vrij en ik besloot dat ik dit wilde doen.”

Catalogusopleidingen

Bij Amfors kun je veel vaardigheden leren. Mensen met een Sw-indicatie kunnen een aantal vaste opleidingen volgen, de zogenaamde catalogusopleidingen. Deze volgen zij onder werktijd. Hieronder vallen bijvoorbeeld de trainingen Allemaal Digitaal en Vitaal met taal voor mensen met een Nederlandse achtergrond of Nederlands als tweede taal. Verder zijn er de trainingen Omgaan met Geld, Werk je Fit, Fluitend naar je Werk en Stoppen met roken. In Fluitend naar je Werk leren we wat je zelf kunt doen om plezier te hebben op je werk. Dit is een training met betrekking tot werkvaardigheden, assertiviteit en communicatie.

Jeanne: “Over het algemeen vinden mensen alle opleidingen erg leuk. Wat ik het belangrijkste vind aan mijn werk? Dat mensen het leuk vinden om te leren en verder komen in de zin van dat ze zich steviger voelen en dat ze hierdoor ook weer verder willen leren. Docenten worden erop uitgezocht zodat ze van hen leren dat leren leuk is. Het zijn gekwalificeerde docenten, die goed met verschillende mensen kunnen omgaan. Er is namelijk veel diversiteit onder medewerkers. Het leren wordt gedaan in kleine stapjes, op individueel niveau en in kleine groepen. Er wordt in de lessen gebruikgemaakt van e-learning, speciaal gemaakt voor de doelgroep. Vieren als iets bereikt is, maakt het bijzonder en extra leuk. Ik hoor ook van leidinggevenden dat het geleerde goed wordt toegepast: bijvoorbeeld complimenten geven op de werkvloer, eerder laten weten als het niet goed gaat aan de leidinggevende, zich zelfverzekerder voelen. Je ziet iemand steviger en zelfstandiger worden. Na het volgen van Allemaal Digitaal gaan medewerkers zelf appen of een online bestelling plaatsen.”

Veilig werken

Mensen die bij Amfors werken, leren andersom: ze leren gemakkelijker door ervaring en niet door theorie. “We laten medewerkers ook ervaring opdoen in een les. Dan geven we niet het doel aan, maar laten wij het hen ervaren. Uiteraard houden we het met Veiligheidsopleidingen bij theorie.” Binnen Amfors wordt veilig gewerkt met machines en hier zijn ook speciale theorie- en praktijkopleidingen voor en er wordt in de gaten gehouden dat het ook tijdig verlengd wordt. Dan zijn er nog de BHV-opleidingen, leiderschap voor leidinggevenden, deskundigheidsbevordering en trajecten voor niet-medewerkers. Een van de trajecten houdt bijvoorbeeld in dat je werktaal leert door een docent. Het is een combinatie van veiligheidsuitingen en vakjargon dat bij een werkplek hoort. Zij doen werkervaring op en ontwikkelen zich in communicatie en taal.

Aan sociale veiligheid wordt ook gedacht bij Amfors. Jeanne: “Vorig jaar was er een roadshow en dit was een interactieve manier van leren. Het was een theatervoorstelling waar allerlei voorbeelden werden gegeven met betrekking tot sociale veiligheid. Het publiek, de medewerkers, werden hierbij betrokken.“

Samenwerkingen

In opleidingen werkt Amfors ook samen met andere organisaties. Er is nauw samengewerkt met MBO Amersfoort en er is een samenwerking met Stadsring 51, voor de training Omgaan met Geld. Verder heeft Amfors het taalakkoord ondertekend. De overheid wil de taalvaardigheid van werknemers met een taalachterstand verbeteren en daar werkgevers bij helpen.

Blijven ontwikkelen

Wij vroegen Jeanne of het belangrijk is om je te blijven ontwikkelen. “Ontwikkelen doet iedereen altijd, daar moeten we ons van bewust van zijn. Mensen denken bij ontwikkeling al snel aan meer verdienen of een baan buiten Amfors. Maar het is ook meer plezier maken op je werk of een compliment kunnen geven aan je collega en je beter kunnen uitdrukken in taal. Leidinggevenden spelen een grote rol in het stimuleren van leren. Ook medewerkers die eerder trainingen volgden worden ingezet om hierover voorlichting te geven en medewerkers te enthousiasmeren om mee te doen. Dit doen onze ambassadeurs. Zij vertellen wat de opleiding inhoudt en waarom het belangrijk is om hiernaartoe te gaan. In het sociale leven werkt een opleiding ook absoluut door. Mensen die de training Omgaan met Geld deden, konden bijvoorbeeld ineens uit eten omdat ze meer geld te besteden hadden.”

Wensen voor de toekomst

“Of ik wensen heb voor de toekomst? Dat heb ik zeker: dat mensen ook op de afdeling leren en niet alleen in het lokaal. Bij Werk je Fit en Fluitend naar je werk gaan we dit ook doen. De Veiligheidsopleiding bij Eemfors ook, met het hele team bij elkaar. Ze leren dan ook van elkaar door samen in gesprek te gaan. In het voorjaar doen we bij hen een Veiligheidstraining op werklocatie. Ik verwacht dat het nog makkelijker wordt om hierdoor de stap van het lokaal naar de praktijk te maken.”